Druk deze pagina afPrint deze pagina

Samen online de zorg plannen

Steeds meer mensen die samen de zorg voor hun naaste regelen, gebruiken digitale zorgplanners. Betrokkenen kunnen online op taken intekenen en overzicht houden. 'Je hoeft niet meer met je vragen te leuren.'

De 82-jarige moeder van Ellen Zwart kreeg vorig jaar last van dementie. Om de zorg te coördineren, besloten de vier kinderen een abonnement te nemen op De Zorgsite. De zorgtaken bestonden uit afspraken met kapper, pedicure, voetmassage en huisarts en het coördineren van het bezoek. Naast enkele vrienden van haar moeder werden ook zorgprofessionals uitgenodigd: de casemanager, de huisarts en twee verpleegkundigen.

Overzicht van taken

De website is handig en gebruiksvriendelijk, vindt Zwart. 'Wekelijks krijgt iedereen een overzicht van zijn taak.' Anderhalve maand geleden verhuisde haar moeder naar een verzorgingshuis. De zorgsite wordt nu minder intensief gebruikt, maar is nog steeds nuttig. De activiteiten van het huis staan erin en de bezoeken worden gepland. 'Ik kan me goed voorstellen dat de medewerkers van het verzorgingshuis de website ook zullen gaan gebruiken.'

Digitale zorgplanners

Het gebruik van de digitale zorgplanners is de laatste paar jaar snel ingeburgerd geraakt, merkt Pascalle Schmitz, casemanager bij Geriant. En er is keuze: naast De Zorgsite en Contactdays (beide betaald) zijn er de gratis websites CarenZorgt, Helpjemee en Mantelplan. De populariteit is vooral te danken aan de opkomst van de smartphone en het gebruik van digitale agenda's. Vooral voor mensen die werk en zorg combineren en een wat ingewikkelder netwerk hebben, zijn de zorgplanners handig.

Gratis of betaald

Voordeel van een betaalde website is de onafhankelijkheid en de neutrale uitstraling. De gratis websites ogen een tikje glossy en tonen advertenties van thuiszorgorganisaties. 'Het is maar net waarbij je je thuisvoelt', vat Schmitz samen. CarenZorgt kan handig zijn als de verzorgde in een instelling woont, omdat ook zorgdossiers en afspraken van zorgverleners geïntegreerd kunnen worden.

Heldere agenda

Bij de keuze van een goede site is een heldere agenda het belangrijkst. Daarnaast is het goed voor de betrokkenheid als alle deelnemers kunnen inloggen. Datumprikker.nl, Afspreken.nl en WhatsApp, die ook regelmatig worden gebruikt, bieden dat overzicht niet. Extra functionaliteiten zoals sms en videochat lijken vooralsnog weinig te worden gebruikt.

Eye-opener

Volgens Schmitz kan het gebruik van digitale zorgplanners een echte eye-opener zijn, vooral bij mensen die relatief jong dementie hebben gekregen. Zij hebben vaak een groot en vitaal netwerk van vrienden en kennissen, die graag in beweging komen. Zo blijken er ineens nieuwe kansen benut te kunnen worden. 'Mantelzorgers vinden het vaak ingewikkeld om te vragen om hulp. Door zo'n zorgplanner hoef je niet meer met je vragen te leuren. Soms bieden vrienden en kennissen heel onverwachte vormen van hulp aan; dat vind ik mooi om te zien.'

Uitnodigend

Ook Ellen Zwart vindt dat digitale zorgplanners een uitnodigend karakter hebben. 'Vrienden en familie zien in één oogopslag dat er heel veel mogelijkheden zijn om iets te doen. Ze kunnen ook zeggen: ik heb de komende drie maanden geen tijd, maar daarna wél. Dan is iedereen ook blij.'

 

Goede digitale zorgplanners

CarenZorgt www.carenzorgt.nl

De Zorgsite www.zorgsite.nl

Contactdays www.contactdays.nl

Helpjemee www.helpjemee.nl

Mantelplan www.mantelplan.nl

 

< Terug naar home
Deel deze pagina