Druk deze pagina afPrint deze pagina

Extra aandacht voor klanten met dementie

Door het stijgend aantal mensen met dementie wordt het steeds belangrijker dementievriendelijk te ondernemen. Bedrijven die dat al doen, merken hoezeer klanten met dementie en hun naasten dit waarderen.

In Noord-Holland Noord werken Makelaardij De Stijl in Hoorn, Praktijk voor Mondzorg in Alkmaar en Blokker in Den Helder dementievriendelijk. Dit doen zij vanwege persoonlijke ervaringen met dementie in de familie of vanwege de toename van klanten met dementie. Volgens deze pioniers vraagt dementievriendelijk ondernemen iets meer bewustwording, aandacht en flexibiliteit, maar staat er ook veel waardering tegenover.

Alert bij signalen

'Mensen met dementie zijn zo ontzettend kwetsbaar', zegt Mariska Appelman, eigenaar van Makelaardij De Stijl in Hoorn, de eerste erkende dementievriendelijke makelaar in Nederland. 'Ik zie het als onze taak om klanten met dementie te beschermen tegen foute beslissingen.' Appelman herkent de eerste verschijnselen van dementie direct: 'Als iemand onrustig is, steeds door dezelfde documenten bladert, in guldens denkt of in een korte tijd meerdere keren hetzelfde vraagt, dan ben ik erg alert.'

Familielid betrekken

Bij een vermoeden van dementie vraagt de makelaar altijd of de klant bij een volgend gesprek een familielid meeneemt, zodat die kan meeluisteren en het verkoopproces eventueel kan overnemen. Als een klant namelijk wilsonbekwaam wordt en de makelaar niet tijdig ingrijpt, mag de verkoopakte niet getekend worden. De klant is dan wel verplicht om tien procent van de afgesproken prijs te betalen. 'Wij laten het zover nooit komen. Onze slogan is niet voor niets "betrokkenheid als leidraad". Ik weet dat er louche makelaars zijn, die juist kwetsbare mensen zoeken om die tien procent op te strijken. Zij worden de tien-procent-premiejagers genoemd. Schandalig!'

Aandacht

Betrokkenheid bij mensen met dementie drijft ook mondhygiënistes Monique van Diepen en Rieja Bouman van de Praktijk voor Mondzorg in Alkmaar. Hun praktijk kreeg een half jaar geleden het certificaat Dementievriendelijk. Van Diepen en Bouman werken dementievriendelijk omdat hun clientèle ouder wordt en omdat zij regelmatig vragen krijgen van bezorgde mantelzorgers. Rieja Bouman: 'Mensen met dementie vergeten vaak hun tanden te poetsen, vergeten hoe ze dat moeten doen of willen het niet meer. Daardoor ontstaan gaatjes, ontstoken tandvlees of slechte adem. Aandacht voor goede mondzorg bij mensen met dementie is helaas nog een ondergeschoven kindje.'

Andere benadering

Monique van Diepen voegt daaraan toe: 'De behandeling van iemand met dementie verschilt niet van die met andere cliënten, alleen de benadering is anders. Bijvoorbeeld als een cliënt met dementie weigert zijn of haar mond te openen, dan praten we even over iets anders en nemen we meer tijd.' De daadwerkelijke controle of ingreep moet volgens Van Diepen wel in een vlot tempo gebeuren. 'De aandachtspanne van iemand met dementie is kort en het is lastig om tijdens de procedure te stoppen. Maar ik zie dat vooral als een uitdaging. '

Dementie herkennen

Ook bij de Blokker in Den Helder werken ze dementievriendelijk. Bedrijfsleider Chantal van Ockenburg en de vaste medewerkers volgden een online training. 'Daar hebben we profijt van omdat we nu mensen met dementie sneller herkennen en weten hoe we hen het beste kunnen bejegenen. Als iemand bijvoorbeeld boos wordt op een collega, neemt een andere verkoper het over en verandert van onderwerp. Daarmee blijft de klant niet in die boosheid hangen.'

Stoel naast kassa

Soms lopen klanten verward en vergeetachtig rond in de winkel en hebben geen idee meer wat ze komen doen. Van Ockenburg: 'We praten dan even met de klant en nodigen hem of haar uit om op de stoel naast onze kassa plaats te nemen. Mensen mogen daar net zolang zitten als zij willen. Die stoel geeft klanten tijd om te bedenken waarvoor ze kwamen of om uit te rusten of voor een gezellig praatje. Wij babbelen met mensen maar gaan intussen gewoon door met ons werk.'

Kleine dingen

Klanten en familieleden waarderen die extra aandacht en de stoel enorm. Regelmatig ontvangen de Blokkermedewerkers uit Den Helder taart of koek van dankbare familieleden. Van Ockenburg: 'Het zijn vaak de kleine dingen die voor iemand met dementie een wereld van verschil maken.'

Dementievriendelijke ondernemers

Makelaardij De Stijl in Hoorn 

Praktijk voor Mondzorg in Alkmaar

Blokker in Den Helder

Op dit kaartje ziet u alle dementievriendelijke bedrijven, instellingen, clubs en verenigingen in Noord-Holland Noord

< Terug naar home
Deel deze pagina